استراتژی سئو
جولای 11, 2021سئو یا بازاریابی محتوایی
جولای 11, 2021
مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟
سئو و بهینه سازی یک سایت فرآیندی زمانبر و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام میتوانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند ۳ بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:
–
سئو تکنیکال
استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی، نشانه گذاری استاندارد، بهینه سازی سرعت سایت، طراحی نسخه ریسپانسیو و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می نامیم. برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.
۲- بازاریابی محتوا
فعالیت هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی، لینک سازی داخلی و … را میتوان بخشی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست. موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.
۳- لینک سازی هدفمند
رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایت های قدیمی تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید. فعالیت در شبکه های اجتماعی، فروم های تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ آگهی و … را اصطلاحا SEO Off-page می نامیم.
سئو چیست؟ آموزش سئو و بهینه سازی سایت
اگر مدیر یک وب سایت هستید قطعا به دنبال راههایی برای افزایش بازدید وب سایتتان هستید. یکی از بهترین و مهمترین روشهای افزایش بازدید سایت، رسیدن به رتبههای اول گوگل در کلمات کلیدی مرتبط با زمینه فعالیت وب سایتتان از طریق کار بر روی سئو و بهینه سازی سایتاست.
سئو چیست؟
سئو مخفف سه کلمۀ Search Engine Optimization است که به صورت خلاصه به شکل SEOنوشته میشود. اگر بخواهیم این سه کلمه را به صورت دقیق ترجمه کنیم باید بگوییم «بهینه سازی موتور جستجو» اما ترجمۀ بهتر و رایجتر میتواند عبارت «بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو» باشد.
سئو مجموعه اقداماتی است که برای رسیدن به رتبههای برتر موتورهای جستجو انجام میدهیم. بخشی از این اقدامات بر روی وب سایت و برخی دیگر نیز بیرون از وب سایت انجام میشوند تا در نهایت موجب رسیدن به رتبههای برتر در کلمات کلیدی هدف و افزایش بازدیدکننده از موتورهای جستجو شود. در ادامه با دو بخش اصلی فرایند سئو آشنا خواهیم شد.
سئوی داخلی (On-page SEO)
استانداردهای مشخصی از سوی گوگل برای وب سایتها تعریف شده است و تمامی وب سایتها ملزم به رعایت این استانداردها هستند. در سئوی داخلی سعی میکنیم وب سایتمان را بر اساس استانداردهای تعریف شده از سوی گوگل، بهینه سازی کنیم. منظور از کلمۀ سئوی داخلی این است که در این بخش تمامی تغییرات بهینه سازی در داخل وب سایت انجام میشوند.
اولین گام در جهت رسیدن به رتبه اول گوگل، کار بر روی سئوی داخلی وب سایت است.
پارامترهای مختلفی در سئوی داخلی مورد توجه گوگل هستند که میتوانیم با بهینه سازی این پارامترها امتیازات مثبتی از گوگل دریافت کنیم و شانسمان را برای رسیدن به رتبههای اول افزایش دهیم. در ادامۀ مقاله با این پارامترها آشنا خواهید شد:
· تعیین عنوان مناسب برای صفحات سایت
عنوان صفحه مهمترین پارامتری است که گوگل توجه ویژهای به آن دارد و در رتبهبندی صفحات وب سایت نقش مهمی را ایفا میکند. یکی از دلایل توجه ویژۀ گوگل به عنوان صفحات، نمایش عنوان در نتایج جستجو است؛ زیرا کاربران با مشاهدۀ عنوان صفحات تصمیم میگیرند که بر روی آن وب سایت کلیک کنند یا خیر.
منظور از عنوان صفحات همان عبارتی است که هنگام مشاهدۀ یک وبسایت، در تب مرورگرها به نمایش درمیآید. به این عبارت Title گفته میشود که در این مقاله برای سهولت نوشتاری ما از کلمۀ «عنوان» بهجای آن استفاده کردهایم. درواقع عنوان صفحات میتوانند بیشترین اطلاعات را در مورد موضوع متن در اختیار گوگل قرار دهند. به همین دلیل لازم است در انتخاب عنوان دقت بسیار زیادی داشته باشید تا بتوانید بهترین بازدهی را از این بخش کسب کنید.
توجه کنید که مهمترین مکان برای استفاده از کلمات کلیدی، عنوان صفحات هستند.
· تولید محتوای استاندارد و بهینه
یکی از مهمترین و اصلیترین پارامترهایی که گوگل هنگام رتبه بندی وب سایتها به آن توجه دارد، محتوای صفحات هستند. متنهای موجود در صفحات مختلف وب سایت در واقع مواد خامی هستند که ما قصد داریم با استفاده از ترفندهای سئو، در معرض دید کاربران قرار دهیم. به فرایند تهیۀ این متنها، تولید محتوا گفته میشود. تولید محتوا که میتواند با فرمتهای مختلفی انجام شود، اصلیترین بخش از فرایند سئوی داخلی است.
اگر میخواهید رتبۀ خوبی در کلمات کلیدی موردنظرتان کسب کنید بهتر است برنامۀ ویژهای برای تولید محتوا داشته باشید. محتوای شما باید به منظور جلب رضایت کاربران نوشته شود تا بتواند رتبۀ خوبی در گوگل کسب کند.
گوگل بارها بر این موضوع تاکید کرده است که محتوا را صرفا برای کاربرانتان تولید کنید نه برای کسب رتبه در موتورهای جستجو.
· بهینه سازی چگالی کلمات کلیدی
در گذشتهای نهچندان دور و در اوایل ورود اینترنت به ایران، چگالی کلمات کلیدی نقش مهم و پررنگی را در رتبه بندی نتایج گوگل ایفا میکردند. به همین دلیل کاربران برای اینکه بتوانند در گوگل به رتبۀ خوبی برسند، از کلمات کلیدی به دفعات و به تعداد زیاد در متن خود استفاده میکردند و اتفاقا در بسیاری از موارد نیز میتوانستند رتبههای خوبی کسب کنند. اما در حال حاضر شرایط کاملا متفاوت است و الگوریتمهای گوگل به حدی هوشمندانه عمل میکنند که نمیتوان آنها را فریب داد.
گوگل به طور پیوسته در حال بهبود عملکرد الگوریتمهای خود برای نمایش بهترین نتایج به کاربران است و در حال حاضر با دور شدن از تمرکز بر روی کلمات کلیدی، به ارتباط معنایی کلمات و عبارات مختلف میپردازد که به آن «Semantic Search» یا «جستجوی معنایی» گفته میشود. حال تصور میکنید با وجود چنین الگوریتمهای هوشمندی میتوان صرفا با استفادۀ مکرر از کلمات کلیدی به نتایج اول گوگل دست پیدا کرد؟ به این کار Keyword Stuffing گفته میشود.
کافیست بهطور مکرر و پیدرپی از کلمات کلیدی در متن صفحه استفاده کنید تا ببینید چگونه از سوی گوگل جریمه خواهید شد. با استفاده از درصد چگالی کلمه کلیدی میتوان تشخیص داد که آیا به تعداد استاندارد و صحیح از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کردهاید یا با Keyword Stuffing در حال آسیب رساندن به وضعیت فعلی وب سایتتان هستید.
منظور از چگالی کلمه کلیدی، نسبت تعداد تکرار کلمه کلیدی به تعداد کلمات کل متن است.
· استفادۀ مناسب از لینکهای داخلی در صفحات سایت
اگر میخواهید یک خوراک خوشمزه و جذاب برای رباتهای گوگل آماده کنید، از هر مقالهای که تهیه میکنید، به صفحات مرتبط و مقالات دیگرتان لینک بدهید. این کار به رباتها کمک میکند که بهراحتی به صفحات دیگر وبسایتتان نیز دسترسی داشته باشند. علاوه بر آن، لینکهای داخلی این امکان را فراهم میکنند که بتوانید از قدرت صفحات مهم وبسایتتان برای رشد صفحات دیگر استفاده کنید.
لینکهای داخلی بیش از آنچه که تصور میکنید میتوانند به بهبود رتبۀ صفحات مختلف وب سایتتان کمک کنند.
· استفادۀ مناسب از تگهای Heading
تگهای هدینگ برای مشخص کردن تیترهای موجود در متن صفحات ایجاد شدهاند و سایز آنها به ترتیب از H1 تا H6 کوچکتر شده و به همین نسبت از اهمیت آنها نیز کاسته میشود. ما باید از تگهای هدینگ به طور مناسب و بهینه در صفحات مختلف وب سایتمان استفاده کنیم تا از نظر سئو وب سایتی استاندارد و بهینه داشته باشیم.
بهتر است یک عبارت شامل کلمات کلیدی اصلی هر صفحه را در تگ H1 قرار دهیم تا موتورهای جستجو بتوانند درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشند. تگهای H2 و H3 نیز برای زیر تیترها مورد استفاده قرار میگیرند. ازنظر سئو، تگ H2 تأثیر بیشتری نسبت به تگ H3 دارد و میتوانید برای زیر تیترهای مهمتان از H2 و برای زیر تیترهایی که اهمیت کمتری دارند از H3 استفاده کنید. تگهای H4 تا H6 تأثیری در فرایند سئو ندارند و بهتر است از آنها استفاده نکنید.
تگ H1 مهمترین تگ هدینگ است که عنوان اصلی صفحه در آن قرار میگیرد و بهتر است در هر صفحه از وب سایت فقط یک بار استفاده شود.
· استفادۀ مناسب از متاتگ دیسکریپشن (توضیحات)
متا تگ دیسکریپشن از اهمیت بالایی در فرایند سئو و بهینه سازی سایت برخوردار است. دیسکریپشن میتواند از دو جهت دارای اهمیت باشد:
۱٫ قرار دادن کلمات کلیدی
۲٫ جلبتوجه کاربران هنگام جستجو
درصورتیکه در دیسکریپشن هر صفحه به شکل صحیح و اصولی از کلمات کلیدی همان صفحه استفاده کنید، سیگنالی به گوگل ارسال میکنید که بتواند درک بهتری از محتوای صفحه داشته باشد. بسیاری از کاربران به شکل نادرستی از دیسکریپشن استفاده میکنند که نه تنها کمکی به رشد وبسایت آنها نمیکند، بلکه منجر به افت رتبۀ صفحات مختلف وبسایتشان خواهد شد. بهترین روش این است که بهجای استفاده از کلمات کلیدی بهصورت پشت سر هم و بدون معنی و مفهوم، از این کلمات در یک جملۀ صحیح و با مفهوم استفاده کنید.
برای اینکه بتوانید دیسکریپشن مناسب و بهینهای برای صفحات مختلف وب سایتتان بنویسید توصیه میکنم حتما مقالۀ نوشتن بهترین Meta Description را مطالعه کنید.
· استفاده از تصاویر کمحجم و بهینه
بهینه سازی تصاویر به معنی حداکثر کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت محسوس است. به بیانی دیگر، بهتر است حجم تصاویر را تا جایی کاهش دهیم که تأثیر قابل توجهی بر کیفیت تصاویر نداشته باشد. با این کار، حجم صفحات وب سایت بهطور قابل ملاحظهای کاهش پیدا کرده و در نتیجه سرعت لود وب سایت افزایش مییابد.
برای این کار ابزارهای مختلفی وجود دارند که یکی از سادهترین این ابزارها استفاده از نرمافزار فتوشاپ است. کافیست تصویر موردنظرتان را در فتوشاپ باز کرده و از منوی File روی گزینۀ Save For Web کلیک کنید و تصویر را با حالت JPEG High ذخیره کنید. پس از این کار مشاهده خواهید کرد که حجم تصویر نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است درحالیکه تغییر محسوسی در کیفیت تصویر ایجاد نشده است.
· بهینه سازی سرعت بارگذاری وب سایت
هنگام بارگذاری وب سایت، هرچه تعداد درخواستهای ارسالی به سرور کمتر باشد، سرعت لود سایت افزایش مییابد. یکی از راهکارهای کاهش تعداد درخواستهای ارسالی به سرور، استفاده از حافظۀ نهان یا کَش است. در این روش، فایلهای استاتیک وب سایت مانند فایلهای CSS/JS، فونتها، تصاویر و… که معمولا در هر بار مراجعه به وب سایت تغییری نمیکنند، به صورت فشرده شده در مرورگر کاربر ذخیره شده و هنگام مراجعۀ بعدی کاربر، به جای فراخوانی این فایلها از روی سرور، از سیستم خود کاربر فراخوانی میشوند.
روش دیگر این است که نسخهای از وب سایت به طور آماده در سرور ذخیره شده و با هر بار مراجعه به کاربر نمایش داده شود. درواقع بهجای اینکه هر بار درخواستهای متعدد به فایلها و دیتابیس ارسال شود، نسخهای از سایت را که قبلا ذخیره شده است به کاربر نمایش میدهیم. شما میتوانید تنظیم کنید که در بازۀ زمانی مشخص مثلا هر ۴ ساعت، کَش وبسایت خالی شده و نسخۀ تازهای از وبسایت در حافظۀ کَش قرار گیرد. یا میتوانید تنظیم کنید که پس از هر بار بهروزرسانی سایت، ویرایش یک صفحه، انتشار پست جدید و… حافظۀ کَش خالی شده و نسخۀ جدیدی ذخیره شود.
سئوی خارجی (Off-page SEO)
سئوی خارجی، مجموعه اقداماتی است که در خارج از وب سایت انجام میدهیم تا وب سایتمان را در کلمات کلیدی هدف به رتبههای برتر برسانیم. برای کار بر روی سئوی خارجی نیازی به دسترسی به پنل مدیریتی وب سایت و کنترل پنل هاست وجود ندارد؛ زیرا تمامی اقدامات در بیرون از وب سایت انجام خواهد شد.
کار بر روی سئوی خارجی بسیار حساس و پیچیدهتر از سئوی داخلی است. زیرا ممکن است با کوچکترین اشتباهی از سوی گوگل جریمه شوید و رتبۀ فعلی وب سایتتان را نیز از دست بدهید. به همین دلیل توصیه میکنیم ابتدا به طور کامل در این زمینه به مطالعه بپردازید و سپس اقدام به پیاده سازی آموختههای خود کنید تا بتوانید بهترین بازدهی را از فرایند سئو و بهینه سازی وب سایتتان داشته باشید.
از مواردی که در سئوی خارجی به بررسی و بهینه سازی آنها خواهیم پرداخت میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
· لینک سازی (Link Building)
در بحث سئوی خارجی، لینک سازی از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است و تقریبا تمامی فعالیتهایی که در سئوی خارجی انجام میشود در راستای لینک سازی صحیح، اصولی و منطقی است. در فرایند لینک سازی، لینکها باید در وب سایتهای مرتبط و با کیفیت ایجاد شوند. در غیر این صورت الگوریتم پنگوئن دست به کار شده و وبسایت متخلف را پنالتی میکند.
پنالتی پنگوئن بهگونهای است که وب سایتی که تا روز قبل در صفحه اول نتایج گوگل قرار داشته است، به یک باره به صفحات آخر پرتاب خواهد شد. در این حالت، وب سایت توسط الگوریتم پنگوئن پنالتی شده است و نمودار سرچ کنسول مانند تصویر زیر با شیب زیادی نزولی خواهد شد.
اهمیت لینک سازی تا حدی است که میتوان گفت حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از فرایند سئوی یک وبسایت به لینک سازی اختصاص دارد اما منظور این نیست که سئوی داخلی اهمیت کمتری دارد و میتوان از آن صرفنظر کرد یا انجام آن را به بعد موکول کرد!
· ایجاد لینک با انکر تکست مناسب
متن لنگر یا همان اَنکِر تِکست (Anchor Text) به کلمه یا متنی گفته میشود که به آدرس دیگری لینک شده است. به عنوان مثال هنگامی که شما در منوی اصلی وب سایتتان لینکی به نام «صفحه اصلی» قرار دادهاید، درواقع با انکر تکست «صفحه اصلی» به آدرس وب سایتتان لینک دادهاید.
انکر تکست مهمترین موضوعی است که هنگام لینک سازی باید به آن توجه کنید. بسیاری از کاربران به اشتباه از انکر تکستهای یکسان هنگام لینک سازی استفاده میکنند. مثلا بسیاری از شرکتهای طراحی سایت فقط از کلمۀ «طراحی سایت» به صفحه اصلی وب سایتشان لینک میدهند. در صورتی که از انکر تکستهای یکسان هنگام لینک سازی استفاده کنید قطعا خیلی زود توسط الگوریتم پنگوئن جریمه خواهید شد. جریمهای که در برخی موارد شاید هیچ راه بازگشتی نداشته باشد!
· فعالیت در شبکههای اجتماعی
تقریبا تمامی شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و… لینکهای خروجی خود را Nofollow کردهاند و به همین دلیل لینکهای به اشتراک گذاشته شده در شبکههای اجتماعی معمولا توسط رباتهای گوگل نادیده گرفته شده و دنبال نمیشوند اما این به معنی بیتأثیر بودن لینکهای نوفالو نیست.
کاربرانی که کمی با مباحث مرتبط با سئو آشنایی دارند، از میان شبکههای اجتماعی مختلف ترجیح میدهند در گوگل پلاس فعالیت کنند. گوگل پلاس، شبکه اجتماعی متعلق به شرکت گوگل است و به همین دلیل، بسیاری از کاربران معتقدند که فعالیت در گوگل پلاس تأثیر مستقیمی بر افزایش رتبۀ سایت در گوگل خواهد داشت.
تصور کنید بتوانید کاری کنید که وقتی افراد کلیدواژههای مرتبط با کسبوکار شما را در گوگل جستوجو میکنند، اولین لینکی که میبینند متعلق به وبسایت شما باشد. در چنین حالتی گوگل به جایی تبدیل شده است که بهطور رایگان، محصولات یا خدمات شما را تبلیغ میکند و در مقابل چشمان هزاران یا حتی میلیونها مخاطبان قرار میدهد.
چنین نتیجه دلخواهی نیازمند برنامه و استراتژی است و خودبهخود اتفاق نمیافتد. برای ایجاد استراتژی سئو، در اینجا کمی دربارهی پسزمینه و فهم موتورهای جستجو مانند گوگل توضیح میدهیم و بررسی میکنیم که چگونه از معیارهایی برای رتبهدهی اورگانیک به جایگاه وبسایتها استفاده میکنند.
هدف موتور جستجو این است که نتایج بیطرفانهای برای شما فراهم کند تا اطلاعاتی را که لازم دارید، با بیشترین سرعت و دقت ممکن دراختیار شما قرار دهد. برای انجام این کار موتورهای جستجو قادر هستند، همهی اطلاعات آنلاین را تشخیص بدهند و آنها را با توجه به کیفیت و ربطشان رتبهبندی کنند. زمانیکه موتورهای جستجو وبسایتها را در یک جستجوی اورگانیک رتبهدهی میکنند، صدها عامل دخیل هستند (رتبهدهی ارگانیک بدین معنی است که وبسایت شما بدون پرداختهیچ هزینهای در بالاترین نتایج جستوجو نمایش داده شود که بعدا بیشتر درباره آن توضیح میدهیم). شگفتآور است که آنها میتوانند میلیاردها داده را در کمتر از ۰٫۵ ثانیه تحلیل کنند! فعالیتهایی که برای بهینهکردن وبسایتتان انجام میدهید، تأثیر مستقیمی برروی رتبهی سئوی سایت شما دارد. اجزایی مانند برچسب H1، واژههایی که در توضیح متا استفاده میکنید، محتوا و تکرار کلیدواژهها، پایاپیوندها و پیوندهای ورودی برخی از مواردی هستند که میتوانید برای بهبود رتبهی سایتتان از آنها استفاده کنید.
تعریف و اهمیت سئو (SEO)