ادله دیجیتال

شبکه های اجتماعی
جولای 11, 2021
برندینگ و بازاریابی
جولای 12, 2021

ادله دیجیتال و  نیاز به کارشناس جرائم سایبری

همانگونه که استحضار دارید با توجه به رشد روزافزون علم و تکنولوژی و استفاده کاربردی از دستگاه های دیجیتال جرایم و اثبات انها ابعاد تازه تری بخود گرفته اند. 
مطابق آیین دادرسی مراجع دادگستری ، هر کس ادعایی می کند باید آن را ثابت کند
در همین راستا موارد ذیل حضورتان تقدیم می گردد

ادله دیجیتال چیست؟
این ادله شامل : داده ها،کد برنامه نویسی ،اطلاعات پایگاه داده ها ،عکس، فیلم، وب سایت، چت، محتوای دیجیتال ،شبکه های اجتماعی نظیر واتساپ وتلگرام و … ،ایمیل، پیام کوتاه، …
سخن از اعتبار اسناد الکترونیکی، در واقع سخن از اعتبار اسناد به طور کلی است که یکی از مهمترین ادله اثبات دعوی است. آنچه که متفاوت است شیوه تولید و بررسی و مستند سازی  آنهاست که به واسطه ابزارهای الکترونیکی صورت می گیرد.


نکته دوم این است که اعتبار اسناد الکترونیکی را می توان در دو بعد حقوقی و کیفری مورد بحث قرار داد. در امور حقوقی، سند یکی از مهمترین دلایل اثبات دعوی است که تقسیم بندی و آثار حقوقی خاص خود را دارد .

مفاد قانونی:

در قانون تجارت الکترونیکی نیز، در مواد متعددی به اعتبار داده پیام یعنی سند الکترونیکی تصریح شده است،

مانند ماده ۴۸ آن:اسناد و ادله اثبات دعوی ممکن است به صورت داده پیام بوده و در هیچ محکمه یا اداره دولتی نمی توان بر اساس قواعد ادله موجود، ارزش اثباتی داده پیام را صرفا به دلیل شکل و قالب آن رد کرد.

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و کاربردی شدن لوزم الکترونیکی و رشته کامپیوتر در زندگی روزمره و  اختلافات ایجاد شده در معملات و قرارداد ها و دعوی حقوقی رایانه ای، نیاز روز افزون به وکیل سایبری و کارشناس کامپیوتر و بررسی و کشف ادله دیجیتال و تخصص جرم شناسی سایبری به وضوح دیده می شود.

در نتیجه بررسی و کشف ادله دیجیتال و  نیاز به کارشناس جرائم سایبری در دعوی رایانه ای حقوقی بسیار ضروری و کاربردی است.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مهندس علیرضا کشتکاران کارشناس رسمی دادگستری و مشاور جرم شناسی سایبری

فارنزیک و جرم شناسی رایانه ای

قانون جرائم رایانه ای

 

شروع کنید