استراتژی سئو
حتما بخوانید: چطور استراتژی بازاریابی خود را در شبکههای اجتماعی ارتقا دهیم؟
استراتژی سئو شما باید یک فرایند طولانیمدت باشد
قرارگرفتن در رتبهی اول جستجوی گوگل یکشبه اتفاق نمیافتد. استراتژی سئو شما باید یک فرایند پیوسته باشد. با توسعهی فناوری، موتورهای جستجو خود را با این تغییرات تطبیق میدهند والگوریتمشان را که مشخص میکند چگونه وبسایتها رتبهدهی میشوند، تغییر میدهند. استراتژی سئویتان را در کنترل خود داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که بهروز است.
با استراتژی سئو سریع تر به هدف میرسید.
اگر استراتژی سئوتان را بهخوبی حفظ کنید، میتواند برای شما و کسبوکارتان موفقیتهای زیادی به همراه داشته باشد. نهتنها مشتریهای کنونی خود را حفظ خواهید کرد، بلکه میتوانید با قرار گرفتن در ۵ جستجوی اول برای کلیدواژههای مدنظرتان، ترافیک بیشتری به وبسایتتان جذب کنید. مشتریها زمانی که بهدنبال اطلاعات مرتبط با کسبوکار شما هستند، میتوانند شما و وبسایتتان را بهراحتی پیدا کنند. یک قانون عملی خوب برای اینکه استراتژی سئو را تحت کنترل داشته باشید، این است که تاکتیکهایی را که توسط رقبای شما استفاده میشود، بررسی کنید. کلیدواژه خودتان را در گوگل جستجو کنید و ببینید که چهکسانی بهعنوان ۵ جستجوی اول بالا میآیند، سپس وبسایت آنها را بررسی کنید تا ببینید که چرا و چگونه در صدر رتبهبندی قرار گرفتهاند. با کارکردن برروی اجزایی که در این مقاله مطرح کردیم، میتوانید شروع خوبی برای بهبود رتبهتان در جستجوی گوگل داشته باشید.
آیا انجام سئو قابل برونسپاری است؟
با افزایش اهمیت حضور در نتایج موتورهای جستوجو و جلب توجه کسبوکارها به سمت آن، کم کم سازمانهایی در انجام خدمات سئو ، تخصص و مهارت یافتند. بدین ترتیب این امکان فراهم شد که بسیاری از شرکتها بتوانند بدون درگیر شدن با مباحث تخصصی سئو، جای خود را در پیوندهای ابتدایی نتایج جستوجو باز کنند. البته معمولا با بزرگتر شدن سازمانها، این نیاز ایجاد میشود که چنین اموری در خود سازمان انجام شود، تا ضمن کاهش هزینهها، با نظارت مستقیم مدیران ارشد، یکپارچگی محتوایی و فنی در وبسایت شرکت حفظ گردد.
در ادامه چند مفهوم مرتبط با سئو را با یکدیگر بررسی میکنیم.
کلیدواژه چیست و چطور انتخاب میشود؟
هر کاربر وقتی وارد یک موتور جستوجو مثل گوگل میشود، بهدنبال یافتن پاسخی برای یک سؤال، یا اطلاعاتی دربارهی یک موضوع خاص است. این موضوع خاص معمولا در قالب یک واژه یا یک عبارت خلاصه میشود که آن را در قسمت خاصی از وبسایت موتور جستوجو وارد میکند و منتظر میماند تا پاسخ او در قالب پیوندهای رتبهبندیشده، در صفحات نتایج به او نمایش داده شود.
به این واژهها و عبارات، کلیدواژه (Keyword) گفته میشود و در ادبیات تولید محتوا و سئو کاربرد فراوانی دارد. اهمیت این مفهوم بهایندلیل است که به ما نشان میدهد، افرادی که بهدنبال محصولات یا خدماتی مشابه محصولات یا خدمات عرضهشده توسط ما هستند، چطور بهدنبال آن میگردند. درصورتیکه ما بتوانیم این کلیدواژهها را شناسایی و سئوی وبسایت و صفحات خود را برای بهتر کنیم، موتورهای جستوجو ما را مقابل چشمان کسانی قرار میدهند که ممکن است به مشتریان ما تبدیل شوند.
برای یافتن این کلیدواژهها ابزارهای رایگان و پولی بسیاری وجود دارند. گوگل با توجه به تسلطی که بر دنیای جستوجوی آنلاین دارد، ابزارهای قدرتمند و رایگانی نظیر گوگل وبمَستر (Google Webmaster) و گوگل ترندز (Google Trends) ارائه کرده است که در یافتن کلیدواژههای مناسب، بسیار مفید هستند.
ایندکس کردن یعنی چه؟
وقتی یک پیوند (لینک) در وبسایت ما تولید و منتشر میشود، در ابتدا موتورهای جستوجو از آن اطلاعی ندارند. پس از مدتی رباتها یا کراولرهای این موتورها با پیوند جدید مواجه میشوند و آن را در پایگاه دادهی خود برای تحلیلهای بعدی ثبت میکنند. به این فرآیندِ دیدهشدن پیوند و ثبت آن توسط موتور جستوجو، ایندکس (Index) کردن گفته میشود.
ربات یا کراولر چیست و چه کاربردی دارد؟
موتورهای جستوجو نیاز دارند محتواها و پیوندهای فضای آنلاین را بهطور مداوم بررسی کنند و اگر تغییری در محتوا، ثبت یا پیوند جدیدی ایجاد شده بود، آن را در پایگاههای دادهی خود بهثبت رسانند. با توجه به حجم بسیار عظیم چنین عملیاتی، متخصصان در هر موتور، رباتهایی را بهطور نرمافزاری طراحی و تولید میکنند تا بهطور اتوماتیک وارد فضای وب شوند و این کار را انجام دهند. به چنین کاری اصطلاحا خزیدن (Crawl) میگویند و به رباتی که این کار را انجام میدهد، خزنده (Crawler) گفته میشود.
سئوی روی صفحه و سئوی بیرون صفحه چیست؟
سئوی روی صفحه یا سایت (On-page یا On-site): موارد مربوط به سئو که روی صفحه (یا سایت) شما وجود دارد.
سئوی بیرون صفحه یا سایت (Off-page یا Off-site): موارد مربوط به محبوب و معتبر بودن وبسایت شما در فضای وب که باعث بهبود سئوی آن میشود.
هنگام بهینهکردن یک صفحه خاص برای دیدهشدن در نتایج جستوجو، دو ناحیه برای بهینهسازی وجود دارد. اول مواردی که روی خود صفحه موردنظر هستند؛ مثل محتوای آن (تیتر، تصویر، ساختار محتوا و …)، آدرس پایاپیوند، کدنویسی و… . پس از آن، مواردی که مربوط به خارج از این صفحه یا وبسایت هستند؛ مثلا چه تعداد لینک از وبسایتهای دیگر گرفته است یا در شبکههای اجتماعی چقدر دربارهی آن صحبت میشود و به آن پیوند میدهند.
معمولا سئوی روی سایت فرایند راحتتر و سریعتری است، چراکه اکثر عوامل آن دراختیار خود ما است و میتوانیم به بهینهکردن آن بپردازیم. اما موارد مربوط به سئوی بیرون سایت، گذشت زمان و ارتباطات خوب با سایر وبسایتهاست تا به مرور بتوانیم از آنها لینک (پیوند) دریافت کنیم.
سئوی محتوایی و سئوی فنی چیست؟
سئوی محتوایی: هر کاری را شامل میشود که روی محتوای صفحه یا وبسایت انجام میدهیم تا موتورهای جستوجو به آن امتیاز بیشتری دهند و رتبهی آن در صفحهی نتایج برای یک کلیدواژه خاص بهتر شود. مثل بهکاربردن کلیدواژه به تعداد کافی، استفاده از کلیدواژه در تیتر و… .
سئوی فنی: کارهای فنی و کدنویسی هستند که انجامشان باعث میشود تا راحتتر توسط رباتهای موتورهای جستوجو دیده و خوانده شویم.
نتایج ارگانیک و غیرارگانیک (پولی) چیست؟ ترافیک ارگانیک و غیرارگانیک (پولی) چیست؟
نتایج ارگانیک و ترافیک ارگانیک: صفحات و وبسایتهایی که یک موتور جستوجو بدون دریافت هیچگونه هزینه از صاحبان آن، برای یک کلیدواژه خاص نشان میدهد، نتایج ارگانیک یا طبیعی آن محسوب میشوند. کاربرانی که ازطریق این نتایج وارد وبسایت میشوند، جزو ترافیک ارگانیک آن هستند.
نتایج غیراورگانیک یا پولی (Paid) و ترافیک غیرارگانیک یا پولی: معمولا یکی از مهمترین راههای درآمدی هر موتور جستوجو، دریافت پول از صاحبان وبسایتها و نشان دادن آنها در ابتدای نتایج جستوجو برای یک کلیدواژه خاص است. به این نتایج، نتایج پولی گفته میشود و ترافیکی که ازطریق آن وارد یک صفحه میشود، ترافیک پولی یا غیرارگانیک است.
در گوگل، کنار پیوندهایی که با پرداخت پول در صفحات اول نتایج نشان داده میشوند، یک علامت سبزرنگ Ad گذاشته میشود تا از نتایج ارگانیک مجزا شوند.
سئوی کلاهسفید و سئوی کلاهسیاه یعنی چه و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
سئوی کلاهسفید: روشهای سئوکردن که برای کاربر ارزش افزوده دارد.
سئوی کلاهسیاه: روشهای سئوکردن که در راستای فریب دادن موتورهای جستوجو است.
هدف اصلی هر موتور جستوجو نشاندادن بهترین نتایج برای برطرفکردن نیاز کاربر است. از طرفی همانطور که گفته شد هر موتور از معیارهای مختلفی برای رتبهبندی پیوندها استفاده میکند. وقتی رعایت این معیارها و استفاده از آنها بهنحوی باشد که برای کاربران ارزش افزوده داشته باشد، اصطلاحا از تکنیکهای کلاهسفید سئو استفاده شده است. مثل ارائه محتوای ارزشمند، استفاده از کلیدواژه در تیترها و میانتیترها، بهنحوی که خواننده را راهنمایی کند یا لینک دادن عبارات داخل متن به سایر صفحات وبسایت خود یا دیگران، بهنحوی که به سؤالات آنها دربارهی آن عبارت پاسخ دهد.
اما وقتی از همین معیارها در راستای فریبدادن موتورهای جستوجو استفاده کنیم، از تکنیکهای کلاهسیاه استفاده کردهایم. مثل استفاده بیجا از کلیدواژه داخل متن یا نوشتن کلیدواژه با رنگ سفید داخل صفحه، بهنحوی که کاربر نبیند ولی موتور جستوجو ببیند.
در گذشته استفاده از سئوی کلاهسیاه بیشتر استفاده میشد و بهدلیل ابتدایی بودن الگوریتمهای موتورهای جستوجو، فریب دادن آنها و آمدن در صدر صفحات نتایج با چنین تکنیکهایی امکانپذیر بود. اما با گذشت زمان و تکامل این الگوریتمها، چنین کارهایی نهتنها نتیجهی مثبتی در پی نخواهد داشت، بلکه از دید این موتورها خطا محسوب میشود و باعث رانده شدن یک وبسایت یا پیوند به صفحات عقبتر خواهد شد.
در کل اگر بخواهیم در طولانیمدت برنده بازی سئو باشیم و برای عبارات موردنظر بهخوبی دیده شویم، باید همواره خود را به جای کاربران بگذاریم و تلاش کنیم وبسایت ما بیشترین ارزش را برای آنها داشته باشد.
تعریف و اهمیت سئو (SEO)
با استفاده از استراتژی سئو سریع تر به اهداف خود می رسید.