حمايت از «داده پيام» هاي شخصي-حفاظت از داده یا Data Protection

قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای
جولای 11, 2021
اعتبار قانونی ارجاع در «‌داده پیام»، عقد و اراده طرفین
جولای 11, 2021
حفاظت از داده یا Data Protection چیست؟
حفاظت از داده (Data Protection) در واقع فرآیند حفاظت از اطلاعات در برابر خرابی (Data Corruption) یا گم شدن داده ها (Data Loss) است.
داده ها نقش تعیین کننده ای در ایجاد و تایید ادله دیجیتال دارند..

 

حال این خرابی داده بر اثر برخی عوامل خارجی اتفاق می‌افتد. این عوامل می‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌تواند مشکلاتی در خود سیستم باشد مانند ویروس، ناسازگاری نرم افزار و سخت افزار، خطاها و معیوب شدن قطعات و یا عوامل محیطی مانند قطع برق، آب، گرد و غبار و دمای بالا باشد.
اصطلاح حفاظت از داده هم به بکاپ‌گیری از داده می‌پردازد و هم به Disaster Recovery (جبران خسارت و امنیت کسب و کار) و Business Continuity (استمرار کسب و کار).
فصل سوم – حمایت از «‌داده پیام»‌های شخصی (‌حمایت از داده – Data Protection)

ماده ۵۸
ذخیره، پردازش و یا توزیع «داده‌پیام»هاى شخصى مبین ریشه‌هاى قومى یا نژادى، دیدگاههاى عقیدتى، مذهبى، خصوصیات اخلاقى و «داده‌پیام»هاى راجع به وضعیت جسمانى، روانى و یا جنسى اشخاص بدون رضایت صریح آنها به هر عنوان غیر قانونى است.
ماده ۵۹
در صورت رضایت شخص موضوع «داده‌پیام» نیز به شرط آن که محتواى داده‌پیام وفق قوانین مصوّب مجلس شوراى اسلامى باشد ذخیره، پردازش و توزیع «داده‌پیام»هاى شخصى در بستر مبادلات الکترونیکى باید با لحاظ شرایط زیر صورت پذیرد:
الف‌- اهداف آن مشخص بوده و به طور واضح شرح داده شده باشند.
ب- «داده‌پیام» باید تنها به اندازه ضرورت و متناسب با اهدافى که در هنگام جمع‌آورى براى شخص موضوع«داده‌پیام»شرح داده شده جمع‌آورى گردد و تنها براى اهداف تعیین شده مورد استفاده قرار گیرد.
ج- «داده‌پیام» باید صحیح و روزآمد باشد.
د- شخص موضوع «داده‌پیام» باید به پرونده‌هاى رایانه‌اى حاوى «داده‌پیام»هاى شخصى مربوط به خود دسترسى داشته و بتواند «داده‌پیام»هاى ناقص و یا نادرست را محو یا اصلاح کند.
ه- شخص موضوع «داده‌پیام» باید بتواند در هر زمان با رعایت ضوابط مربوطه درخواست محو کامل پرونده رایانه‌اى «داده‌پیام»هاى شخصى مربوط به خود را بنماید.
ماده ۶۰
ذخیره، پردازش و یا توزیع «داده‌پیام» هاى مربوط به سوابق پزشکى و بهداشتى تابع آیین‌نامه‌اى است که در ماده (۷۹) این قانون خواهد آمد.
ماده ۶۱
سایر موارد راجع به دسترسى موضوع «داده‌پیام»، از قبیل استثنائات، افشاى آن براى اشخاص ثالث، اعتراض، فراگردهاى ایمنى، نهادهاى مسؤول دیدبانى و کنترل جریان «داده‌پیام»هاى شخصى به موجب مواد مندرج در باب چهارم این قانون و آیین‌نامه مربوطه خواهد بود.
حمايت از داده- (Data Protection) :

ماده ۵۸- ذخيره، پردازش و يا توزيع «داده پيام» هاي شخصي مبين ريشه هاي قومي يا نژادي، ديدگاه هاي عقيدتي، مذهبي، خصوصيات اخلاقي و «داده پيام» هاي راجع به وضعيت جسماني، رواني و يا جنسي اشخاص بدو رضايت صريح آنها به هر عنوان غير قانوني است.

قوانین مالکیت فکری

اعتبار قانونی ارجاع در «‌داده پیام»، عقد و اراده طرفین

قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای

 

شروع کنید